Hoppa till innehåll

Försäkringsfrågor

Försäkringsfrågor

Medlem/boende
Brf rep av Styrelsen/föreningen

När boende orsakar skada (till följd av oaktsamhet, underlåtelse eller aktiv handling) och uppkommen skada åsamkas föreningen.

1. Medlemmen tar kontakt med Föreningen/Styrelsen för inspektion och dokumentation av skada 

2. Föreningen anmäler till föreningens försäkringsbolag 

a. Försäkringsbolaget skickar skadereglerare 

b. Byggarbetare anlitas av försäkringsbolaget eller föreningen och åtgärdar föreningens ansvar 

3. Kostnaden för föreningens självrisk ställs som krav till boende. a. Här kan medlem kontakta sin hemförsäkring och upprätta ett ärende 4. Eventuella ytskiktsåtgärder betalas av medlem. 

a. Har man själv tecknat en så kallad tilläggsförsäkring så kan man kontakta sin hemförsäkring och upprätta ett ärende. 

b. Annars kan man nyttja den kollektiva tilläggsförsäkringen via föreningen (Kan innebära högre självrisk) 

5. Föreningen ska dokumentera och presentera en detaljerad lista över vad som gjorts i lägenheten, besiktningsprotokoll, bilder och annat av betydelse för att styrka kravet. 

a. Använder man tilläggsförsäkringen via föreningen finns antagligen dessa handlingar redan hos försäkringsbolaget. 

När boende orsakar skada på egen egendom

1. Boende anmäler till sitt försäkringsbolag
.

  • Villkoren för den försäkring man som privatperson har beror på vilket avtal man tecknat.
  • Medlem i föreningen har, kopplat till sitt enskilda medlemskap, en tilläggsförsäkring hos Dina Försäkringar. Vid kontakt med dem kommer de efterfråga föreningens organisationsnummer: 769630-9850

Hittade du inte det du söker?

Kom i kontakt med en av våra styrelseledamöter så kan vi hjälpa dig